Tuesday, December 20, 2016

dahulu dan sekarang

⁠⁠⁠Orang zaman sekarang kata kumpul aset dulu baru kawin

Nabi SAW cakap kawin dulu nanti rezeki datang

Zaman dahulu umur 6 tahun dan umur 20 tahun kerja dan matang, pandai segala ilmu

Sebab tu Nabi umur 25 je dah kahwin

Moyang moyang kita lagilah awal kawin umur 16 tahun dah ada yang kahwin

Sekarang ni umur 25 tahun sibuk dengan dunia, sibuk segala gala

Yang lebih leceh, kriteria melampau lampau

Tapi inilah dunia, perangkap dan penjara orang yang beriman

Jangan fikir sangat. Allah SWT dah tetapkan jodoh masing masing

Yang datang jodoh awal tu pengajaran bagi yang datang lambat

Yang datang jodoh lewat tu pengajaran bagi yang datang awal

Dua dua betul. Tapi pada akhir zaman ni, kena letak dalam mindset kata Rasulullah SAW. Kahwinlah awal untuk mengelak maksiat dan perzinaan

Pakai kopiah dan mengaji pun boleh rebah kalau kena goda dengan WANITA

~credit syamim

Thursday, August 4, 2016

jodoh (iii)


sungguh bukan jodoh yang tidak kunjung tiba yang harus kau gusarkan..

namun kematian yang datang menjemput secara tiba-tiba itu yang lebih patut kau takutkan..


Monday, August 1, 2016

sampai masa


sampai masa, insan itu akan berhenti berlari ke arah kita..

sampai masa, insan itu akan berhenti bertanya kita beribu soalan yang sama..

sampai masa, insan itu akan berhenti genggam tangan kita..

sampai masa, insan itu akan berhenti makan sepinggan dengan kita..

sampai masa, insan itu akan berhenti merenung mata kita..

sampai masa, insan itu akan berhenti bergelak tawa bersama..

Monday, July 18, 2016

captain


some people spend too much time trying to be the captain of someone else's boat..

but in the end they failed..

and they try to think another way around..

they learn to be the lighthouse hence the boat will find their way.. back..

action


always tell someone how you feel..

because the opportunity might be loss..

in the blink of an eyes..

but regret can last a lifetime..

Message


The purpose of a text is to get a reply within a minutes..

I mean and I am so meant..

If I wanted to wait I suppose to send you a letter..

Through an old ill pigeon instead..

Did you get it..?

Friday, July 15, 2016

kebetulan


tiada suatu kebetulan yang berlaku dalam hidup ini..

begitu juga dengan pertemuan dan perpisahan..

mereka ditakdirkan untuk muncul dalam hidup kita dengan sebab..

samada mereka merubah kita jadi lebih baik..

ataupun kita yang merubah mereka jadi lebih baik..

walaupun diri belum baik..

dugaan


ada masanya kita tidak suka apa yang terjadi dalam kehidupan kita..

namun janganlah kita bersedih..

sebab sesuatu kejadian itu ada hikmah yang Allah titipkan untuk kita..

bersabarlah.. jangan kita mengalah..

ini semuanya dugaan kehidupan..

soft heart


soft-hearted people are not fools..

they know what people did to them..

but they forgive again and again..

because they have beautiful hearts..

Thursday, July 14, 2016

distance


just because we don't talk..

does not mean I don't think about you..

I just trying to distance myself..

because I know I can't have you..

Wednesday, July 13, 2016

love is a risk


love is uncertain..

it is incredibly risky..

and loving someone

leave us emotionally exposed..!

Yes.. it is scary and yes..

we are open to being hurt..

but then..

can you imagine..

your life..

without loving..

or being love..?

Monday, July 11, 2016

worst


the worst feeling..

when you don't wanna give up..

on someone..

but you know you have to..


option (iii)


I am not a backup plan..

And definitely not a second choice..

Once you treat me like an option..

I will left you like a choice..

Friday, July 8, 2016

Remember Me


You made me feel like I was your everything..

But then you left me easily like I was nothing..

Chasing after shadows..

Living with the ghosts..

treat yourself


Treat me like a king..

I will treat you like a queen..

Treat me like a game..

I will show you how its played..

pikat mertua di kala raya

petua potong tang selekoh..

sampai rumah mertua

menu mak mertua masak

ada menantu ramai

tak payah puji masakan sedap

biarkan yg lain puji berkali kali

kita ambil saja 1/3 atau 1/4 dari yg nak makan

kemudian tambah sekali lagi

kemudian tambah lagi

dua tiga kali tambah akan menang

puji sedap berkali kali akan kalah

wise man once said action is louder than words

jangan awal dah ambil banyak

nanti penat

option (ii)


when someone treat you like an option..

help them narrow their choices..

by removing yourself from the equation..

it is that simple..

Tuesday, July 5, 2016

its a pain


You know what..

I don't get it..

One moment you push me away..

The next you come back..

And then you push me away..

All over again and again..

Just remember..

Once you start ignoring me..

You are teaching yourself to live without me..

I love you..

I still do..

And I probably will forever..

Because I know you are so worth it..

All of it..

But it is hard for me too..

Monday, July 4, 2016

option


I don't want to let you go..

But I can't stay any longer..

You don't know how hard it is..

Somehow being with somebody..

Knowing that you are just an option..

And that their priority is somebody else..

ramadhan


cepat benar masa berlalu..

tanpa kita sedari ramadhan dah pun sampai ke penghujungnya..

sedih pulak  rasa hati nak melepaskan..

melepaskanmu bukan mudah bagiku untuk melalui semua ini..

pabila kenangan kita mengusik jiwa dan hati..

kala malam tidurku tak lena mengenangkanmu..

to be wise


a wise man once told me that..

enjoy the fruits of your labor while you can and don't wait to travel when you can't even walk by then..

you can have all the money you want but you only have one life to live and you're not coming back..

Saturday, July 2, 2016

pesanan sepanjang musim perayaan


Skema gila siapa yang drive pakai seatbelt ni tau tak.. Kalau dah ajal., Sampai masa eksiden macam mana pun kau tetap mati juga..

Lagipun kau tau tak yang seatbelt tu diperbuat dari apa..? Semua benda syubahah digunakan dan paling penting itu semua agenda Yahudi..

Nak balik raya ni, kau janganlah bendul sangat.. Bawak lah laju sikit supaya cepat sampai.. Buat apa kau beli kereta Honda Civic model baru 2016 tu lepas tu bawak 110km sejam saja.. Apa barang beb..

Ko pecutlah laju laju., toksah bimbang pasal eksiden ke nak mati ke.. Kan tu semua ketentuan Tuhan.. Kalau dah ajal ka.u, tengah tengok tv pun boleh mati kan..? Jadi bawa laju-laju supaya cepat sampai..

Kau boleh cilok-cilok., selit-selit dan bawak di lorong kecemasan juga.. Kau bayar cukai kan..? Jadi gunalah setiap apa yang ada.. Lorong kecemasan tu kalau tak bagi guna jangalah buat besar-besar muat kereta ye tak..?

Dan kau kena tahu juga yang rekabentuk jalanraya yang ada lorong kecemasan ni juga adalah agenda Yahudi..

Kalau kau ada anak pula kau gembirakanlah mereka ketika dalam perjalanan balik kampung tu.. Kau pasang lah lagu kegemaran diorang dan biarlah anak-anak tu bermain., melompat-lompat gembira di belakang dan di depan..

Kalau kau letih boleh bagi anak kau drive.. Letak dia atas riba dan suruh dia jaga stereng dan kau jaga minyak dan brek.. Bila anak kau besar nanti bolehlah dia jadi pemandu F1 dan harumkan nama kau dan nama negara..

Jangan pula kau suruh diorang duduk dalam child carseat tu ataupun pakai seatbelt pulak., macamana diorang nak berseronok dan feel balik raya kan..? Lagipun child carseat tu juga sebenarnya agenda Yahudi..

Jadi usahlah kau khuatir pasal speedtrap., roadblock atau segala jenis ops yang bakal dibuat menjelang raya nanti.. Kalau kena saman., kau buat rilek sudah.. Saman-menyaman dan blacklist ni juga adalah agenda Yahudi..

Jadi harapnya kau baliklah raya dengan penuh bergaya.. Kereta baru dan kelajuan maksimum yang kau bawa tu nanti bolehlah cerita dekat member-member di kampung.. Baru gempak.. Ye tak..?

Itupun kalau kau masih hidup untuk berceritalah..

Faham ke tak ni??

p/s: Siapa yang tak faham sila pergi main jauh-jauh.

Live Camera


kepada yang ingin memulakan perjalanan pulang ke kampung halaman dan ingin melihat keadaan trafik di seluruh semenanjung Malaysia bolehlah merujuk kepada CCTV yang terdapat di sepanjang lebuhraya.. Sila klik link ini..


Live Camera Peninsular Malaysia


pandulah dengan cermat.. pesanan seterusnya akan menyusul kemudian..

don't ever let yourself be controlled by four things :


1. people

2. money

3. past mistakes

4. aunties who make up stories

Friday, July 1, 2016

redha itu bahagia


Malam.
Isteri mencedukkan nasi ke pinggan suaminya.
Masing-masing tidak bersuara. Diam membisu seribu bahasa.
Memang begitu. Dah tiga bulan suasananya begitu.

Dingin. Tegang.

Hari itu, nampaknya lebih dingin dari biasanya. Hujan renyai-renyai menambahkan kedinginan. Dingin dalam dua hati.
"Hari ni, hari last kita makan sama-sama."
Si suami berhenti makan. Basuh tangan.
"Sebab?" Isteri berkerut kening.

"Hari ini, abang lepaskan kamu dengan talak satu."
Isterinya itu terus kelu. Baru saja dijamahnya sedikit nasi. Suku pinggan pun belum. Dari tadi menanti suaminya pulang dari kerja. Lewat pula tu.
"Dah lima tahun kita kahwin. Awak faham dengan jelas, kita masih tak ada anak. Abang dah bosan. Bosan menanti. Awak asyik sakit perut, senggugut kuat, masalah dalam peranakan dan macam-macam lagi. Sampai bila nak berubat?

Abang dah give up.
Abang tak nak poligami. Jadi, ini adalah keputusan terbaik untuk kita berdua."
Si isteri yang sudah jadi bekas isteri dalam sekali lafaz hanya terkedu. Menitiskan air mata.

"Abang, terima kasih atas segalanya. Terima kasih sudi sayang saya selama kita bersama. Jaga saya dengan baik. Maafkan saya tak mampu bahagiakan abang dengan zuriat....maafkan saya, tak sempat pun nak salam tangan abang buat kali terakhir sebagai isteri yang sah.."
Tak mampu dihabiskan kata-kata.
Diganti dengan deraian air mata.

Keesokan hari, mantan isteri dihantar pulang ke rumah keluarganya.
Bekas mertuanya menanti dengan tenang. Tidak marah sedikit pun. Dibiarkan saja bekas suami anaknya itu berlalu pergi dari penglihatannya.
"Jangan sedih. Ayah masih ada. Seandainya semua lelaki dalam dunia ini tak dapat jaga kamu, ayah tetap akan bela kamu sampai ke akhir nyawa. Meski kamu sakit pedih, cacat cela, buruk hodoh sekalipun, ayah tidak akan merasa jijik sedikit atau terbeban langsung dengan kamu.

Ini ujian kehidupan. Masa kamu remaja dulu, kamu fikir hidup berumahtangga itulah suatu kebahagiaan abadi. Namun, sekarang kamu mengerti.
Rumahtangga itu penuh ujian. Mereka yang tidak berumahtangga tidak akan memahami sehinggalah mereka melalui. Ayah percaya, kamu sekarang lebih matang menilai kehidupan.

Akhirat jualah bahagia berkekalan."
Ayah tua itu berkata-kata. Walau dia tahu, kata-katanya tidak mampu meredakan seluruh kecamuk perasaan.
Si anaknya itu cuma mampu memeluk ayah tuanya penuh tangis dan sendu. Dalam dunia yang penuh kejam, ayah sendiri jua yang masih punya hati.
*
Bekas suami tiba di rumah.
Kosong. Sunyi.
Tiada lagi wajah yang selalu dimarahinya. Dihinanya. Diperlinya tiap ketika.
Dibuka pintu bilik. Ada kotak di atas katilnya. Label,
"Untuk suami tercinta."

Dikuaknya daun kotak. Diteliti satu persatu isi kotak.
Air matanya mengalir sendiri. Tak mampu ditahan lagi.
Dalam kotak, terisi penuh baju bayi. Stoking tangan dan kaki. Sweater. Penutup kepala.

"Abang, sejak awal kita nikah sampailah tahun ni, saya kaitkan semua ini untuk anak kita. Meski tak pasti bila saatnya, tapi saya percaya Allah akan makbulkan jua. Jika bukan di dunia, pasti di akhirat sana.
Abang,

Setahun yang lalu, saya dengan tidak sengaja membelek fon abang. Masa tu abang tengah tidur. Allah gerakkan hati saya untuk melihat ke Whatsapp abang.
Masa tu, hati saya hancur. Bila tahu, bila lihat, abang mencari yang lain. Bukan itu saja, abang tidak mengaku saya sebagai isteri.
Abang bilang abang tidak pernah cintai diri ini.

Malahan, pelbagai kata yang tidak baik abang lemparkan pada saya. Sedangkan demi Tuhan, saya sanjung abang sebagai suami sikit pun tidak terusik hati ini untuk tidak setia. Untuk tidak hargai abang.

Saya hargai penat lelah pengorbanan abang selama ini untuk menyara saya yang tak dapat berikan zuriat pada abang. Tapi, mengertilah, bukankah itu kerja Allah? Bukan kemahuan saya, tapi kehendak Allah? Sungguh, saya mahu jadi seorang ibu. Sumpah, hati ini lagi sedih melebihi kecewanya hati abang.
Abang tidak cuma sakiti hati saya, tapi abang lawan takdir Allah. Abang tak terima Qada' Qadar-Nya.

Sedangkan Allah sedang menguji. Bukannya menghukum. Siapa yang bersyukur, siapa yang sabar, siapa yang cari-Nya, siapa yang nak jadi hamba-Nya, dan siapa yang nak tuntun tangan isteri bersama-sama ke Syurga.

Apakah tidak bahagia rumahtangga itu andai cuma ada kita berdua? Bagi saya, sudah cukup Allah bagi saya seorang suami. Saya tak layak minta lebih dari Allah. Ini saja sudah cukup membahagiakan hati. Itu yang saya fikir. Itu pendirian saya.

Saya diam sebab saya sayang abang sepenuh hati. Saya tak mengadu pada sesiapa agar abang tidak mempunyai isteri yang nusyuz. Saya tak mengadu di page rumahtangga membuka pekong sendiri, berbuat dosa. Saya hanya ada Allah di sisi.

Semuanya sudah saya tahu.
Tiada apa lagi abang perlu sorokkan atau nafikan. Di sudut hati, berharap abang kembali ke sisi diri. Menunggu cinta tulus abang. Siang dan malam doa yang sama saya panjatkan.
Tapi, saya terus dilupa.

Moga abang bahagia dengan pengganti saya. Sikit pun saya tak dendam atau sakit hati lagi. Saya cuba mengerti. Cuba reda sepenuh hati. Kerana selama ini, tugas saya pada abang adalah setia mencintai. Abang bagi saya tempat berteduh dan berlindung, beri saya makan dan pakai, beri saya secebis kasih sayang, semua itu dah lebih dari cukup. Saya tak layak minta lebih dari itu.
Salam sayang.
Isterimu."

Lelaki itu menahan sebak di dada. Rasa bersalah menguasai jiwa. Lantas diambil kunci kereta. Mahu pulang segera ke kampung mertuanya.
*
Di kampung, bekas isteri sakit kritikal dalam perut.
Rupanya barah rahim.
Jadi rahsia selama ini.

Antara dia dengan ayahanda tercintanya.
Bertarung dengan nyawanya sendiri. Sudahlah hati robek dilukai, sakit ditanggung tidak terperi. Pengorbanan demi pengorbanan hati. Dilupa dan diluka jiwa dan raga. Telan walaupun tahu penantiannya tidak berbalas. Sia-sia.


Sudahnya, ayah tua itu menitiskan air mata di sisi anaknya.
Tanpa daya upaya.
Dalam penglihatan isteri, wajah suaminya muncul dalam samar dan kelabu. Cuba mengukir sebuah senyuman.
Hatinya bersenandung lemah.

"Aku doa kau bahagia tanpaku...selamanya."
Suaminya meriba sekujur jasad yang diam bisu. Pernah setia padanya di suatu sudut waktu.

balik kampung


raya dah nak dekat..

cadangnya nak balik kampung halaman..

tapi masalah pulak timbul..

tak ingat halaman berapa..

pandangan


biarlah aku dilihat jahat..

asalkan aku tak berpura-pura baik..

walaupun masa silam aku gelap..

aku akan jadikan masa depan aku cerah..

Thursday, June 30, 2016

ibu


seorang ibu akan terus menyayangi anaknya

walaupun anaknya telah semakin meningkat dewasa dan terus dewasa..

namun si anak belum tentu sanggup menjaga ibu nya

yang semakin hari semakin tua dan semakin tua..

datanglah jika ibu memanggilmu hari ni..

kerana mungkin esok insan yang bernama ibu itu

mungkin tidak akan dapat memanggilmu lagi..

pernah dulu aku melawan bila seseorang berkata

"nanti kamu akan menangis bila ibu telah tiada.."

dan kini aku percaya..

reason


everything happens for a reason

that reason causes changes

sometimes the change hurts

sometimes the change is hard

but in the end

it is all for the best

Wednesday, June 29, 2016

DOTA













Zaman study paling heaven..

Kelas start pagi.. Lepas lunch balik rumah dota smpai malam..

Kelas start petang.. Dota dari malam sampai 2-3 pagi..

Weekend.. Lepas subuh sampai petang dota.. sekali main ada 5 org.. 3 org dlm bilik sini.. 2 org kat bilik depan.. Kalau suruh stun atau ulti mcm nk roboh bangunan jerit 😂😂😂.

Sem 3 dapat awek.. Semuanya berubah selepas itu...😢

Mungkin betul la orang kata DOTA ni stand for Dunia Orang Tanpa Awek..

Ketika menghadapi kesempitan rezeki


Dari Abdullah bin Mas’ud r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah s.a.w bersabda: Barangsiapa menghadapi kesempitan dalam rezekinya kemudian dia mula meminta-minta kepada orang lain.. maka kesempitan itu tidak akan hilang.. Dan barangsiapa menghadapi kesempitan dalam rezeki kemudian dia meminta kepada Allah.. maka Allah akan menyediakan kepadanya rezeki dengan segera.. sama ada cepat atau dilambatkan sedikit..

(Hadith riwayat Tirmizi)

Tuesday, June 28, 2016

Time

It is amazing

How 3 minutes

With the wrong person

Feel like an eternity..

Yet 3 hours

With the right one

Feel like only a moment..

Monday, June 27, 2016

deserve


don't complain about someone

not treating you right..

if you know you deserve better

why are you with them..?

Hak - Hak Jiran

Nabi menyatakan lagi dalam hadisnya:

Tahukah kamu apa dia hak jiran tetangga itu?;

1. Jika ia meminta  tolong kepadamu, Engkau akan menolongnya.

2. Jika ia minta pinjaman, engkau akan memberikan pinjaman kepadanya.

3. Jika ia memerlukan sesuatu, engkau akan memberikannya.

4. Jika ia sakit engkau akan menziarahinya,

5. Jika ia mendapat sesuatu kebaikan, engkau ucapkan tahniah kepadanya.

6. Jika ia tertimpa bahaya, engkau turut sedih bersamanya.

7. Jika ia meninggal dunia, engkau turut menghantar jenazahnya.

8. Jangan sekali-kali engkau meninggikan rumahmu sehingga menyekat angin untuk sampai ke rumahnya kecuali dengan izinnya.

9. Jangan mengganggu perasaannya dengan bau masakan kamu, melainkan engkau akan memberikan sedikit dari makanan itu.

10. Jika engkau beli buah-buahan, berikan sedikit kepadanya

11. Jika engkau tidak mahu memberikannya maka hendaklah engkau memasukkan buah-buahan itu ke dalam rumah secara rahsia supaya tidak kelihatan olehnya dan janganlah membiarkan anakmu memakan buah-buahan itu dihadapan anaknya, kelak anak jiran itu akan menangis mahukan buah tersebut.

suka


jangan cepat suka..

ingat..

manusia datang dan pergi..

ikut suka depa..

ignore


god will always bring the right people into your life

but you have to let the wrong people walk away

or ignore me

that is cool too..

Saturday, June 25, 2016

Re : Letter of Resignation


Dear Sirs,

You know why I want to resign?

Since I worked for you.. My money is not enough to use..

Though when my money not enough to use.. I become unhappy..

When I become unhappy.. I will eat a lot.. I will get fat..

When I get fat.. It will affect your company's image..

When your company's image affected.. Your business wont be good..

When your business is not good.. You become unhappy..

When you become unhappy.. You will eat a lot..

I am afraid you will become fat.. Like me..

You see Sirs.. It is vicious cycle I did everything for your own good..

Because I care for you Sirs..

So the conclusion is.. I wanna resign..

Please lahh let me go.

Thank you Sirs..



Thanks and regards

..............................

Friday, June 24, 2016

bikers





















I ride to understand myself.. my machine.. the lands in which I ride..
and to seek out and know other bikers like myself..


ego


hari ini

kau menang kerana ego kau..

tapi suatu hari nanti

kau akan kalah sebab rindu kau..

arrow


a Man said to another :

I heard this man say such and such and such thing about you behind you back..


He replied :

He shot an arrow and it missed me.. so why you picked it up to stab me with it..?


perbalahan


jangan cari titik perbalahan dan perdebatan..

cari titik persamaan yang kalian telah hilang..

kalian bukan orang lain..

semua saudara satu Islam..

Islam itu apa..? Aman..

ketika susah.. kau tolong aku.. aku tolong kau..

jiwa Islam ialah kasih sayang dan ketenangan..

contohi kaum muhajirin dan ansar..

jangan jadi macam yahudi dalam perang khaibar..

bergaduh sesama sendiri..

Thursday, June 23, 2016

trust (iii)


a relationship without trust

is like having a phone with no service..

and what do you do with a phone with no service..?

you play games..

limo punya cerita


beberapa hari ni duk kecoh si mamat tu buat suprise ufk besday gf dia dengan limo bagai..

teringat aku kat cerita di suatu tempat di musim yang lalu..

gf buat suprise dia nak kawin dengan orang lain..

dan angin pun berlalu..

makan


sebelum kita nak mengeluh pada rasa sesuatu hidangan..

renungkanlah mereka di luar sana..

yang tidak punya apa untuk di makan..

kita bukan golongan yang mencari siapa untuk di makan..

Wednesday, June 22, 2016

rukun


korang bila lagi nak kawin?

kalo ikut rukun nikah dah lepas da..

kalo ikut rukun melayu saya macam tak lepas lagi..

sekelip mata


tiada siapa boleh jadi baik dalam sekelip mata..

sama juga macam..

tiada siapa boleh jadi kurus dalam sekelip mata..

kenangan


kenangan manis kau dan aku takkan terluput..

duri ranjau dalam bercinta lumrah dunia..

kenangan tak semestinya ada pada benda mahal atau murah..

terkadang ada pada masa dan keadaan..

apa yang penting sesuatu yang bermakna..

dan erti kata bermakna atau tak tu.. kau yang tentukan..

meski hanya sebatang pensil..

Tuesday, June 21, 2016

awful


If I could show you

how awful you made me feel..

you would never be able

to look me in the eyes again..

for those who understand

no explanation is needed..

for  those who do not understand

no explanation is possible..

bekalan


setiap kali kita di bangunkan lagi untuk hidup..

sehari ke sehari lagi..

bersyukurlah..

kerana Allah masih memberi peluang..

untuk kita mencari dan menambahkan lagi..

bekalan untuk perjalanan dan hidup di Akhirat..

Monday, June 20, 2016

botol



ini botol..

jika di isi air mineral.. mungkin nilainya RM 1.50..

jika di isi jus oren.. mungkin nilainya RM 5.00..

jika di isi madu lebah.. mungkin menjadi RM 100.00..

jika di isi minyak wangi.. mungkin mencecah RM1,000.00..

tapi jika di isi dengan air longkang.. nilai dan tempat bagi nya adalah tong sampah..

begitulah juga dengan manusia di sisi Allah..

yang mana seharusnya di isi dengan Iman dan Taqwa..

moga nanti kita tidak dibuang ke Neraka..

kerana tiada harga dan nilai pada pandangan-Nya..

hidayah


apabila bercakap tentang hidayah..

ramai memilih untuk menunggu..

walaupun sedar hidayah itu perlu di cari..

bukannya jatuh bergolek ke riba..

tetapi apabila bercakap soal jodoh..

ramai yang memilih untuk berusaha keras mencarinya..

walaupun sedar pada hakikatnya..

jodoh itu sudah di tentukan..

masa (iii)


jika kamu pantas merentasi ruang..

kamu lambat merentasi masa..

jika kamu lambat merentasi ruang..

kamu pantas merentasi masa..

Friday, June 17, 2016

seseorang


carilah seseorang yang tau buruk perangai kita

tapi tetap terima kita..

tahu kekurangan kita

tapi tetap ingin bersama kita..

tahu kisah silam kita

tapi tetap membimbing untuk ke syurga..

tahu kita tak seperti yang dia inginkan

tapi tetap ada dengan kita..

hargailah bila dah jumpa..

sebab orang macam ni dah tak ramai..

Thursday, June 16, 2016

buka


perempuan yang cantik akan membuka mata lelaki..

perempuan yang baik akan mengusik hati lelaki..

perempuan yang berakhlak mulia akan membuka hati lelaki..

tips jimatkan kenduri kahwin


1. limitkan jemputan instead of jemput satu kampung kepada 500 orang contoh nya..

2. door gift takyah nk ohsome sangat.. banyak nye pun bekas lagi lawa daripada isi.. beli yasin kt mydin bru 6 posen kot.. orang baca dapat gak pahala..

3. kad kawin buat biasa.. takyah nak bau wangi bagai.. sudahnya nanti orang buang jugak.. kalo boleh biar seragam untuk semua orang.. ada yang untuk kawan lain utk keluarga lain utk orang kampung lain.. tak baik kelas-kelas kan masyarakat..

4. lauk makan buat yang common je.. orang sekarang dah boleh hafal gi kenduri lauk apa.. tu biasa.. takyah nk gempak sangat buat nasi arab kambing.. layan nasik ayam pun da ok.. silap2 dapat RM5 je kos per pax siap air sirap.. da nama pun nak jimat..

5. buat kenduri lepas waktu subuh.. bagus apa bagi orang makan serapan.. rezki pagi hari tu.. tujuan kenduri pun nak bagitau dah kawin je kan..

6. kalo taknak belanja mahal untuk makan.. buat la kenduri cara 'pot luck'.. daripada duk fikirkan kos katering tu.. baik gunakan untuk belanja lepas kawin nanti kan.. buat pegi honeymoon ker..

trust (ii)


trust yourself..

you have survived a lot..

and you will survive..

whatever is coming..

penerang hati


aku mencari penerang hati itu

dengan sembahyang di waktu siang yang terang..

tetapi aku dapati ianya..

berada di dalam sembahyang malam yang sunyi..

hidup


kita tidak hidup kerana pujian..

dan kita tidak mati kerana cacian..

tapi kita hidup untuk mencari redha Allah..

Wednesday, June 15, 2016

kuli


salah sikit kena maki

rajin pulak kena perli

bila sakit ambik MC

itu pun di kata beli

elok sakit kerja kembali

kerja selagi belum mati

kaya sekejap time gaji

lepas 3 hari miskin kembali

awal bulan makan kari

tengah bulan makan megi

hujung bulan makan kongsi-kongsi

tak dak duit pinjam sana sini

tu belum yang kahwin lagi

hutang sana dan sini

dah kawen silap-silap bini lari

itulah nasib seorang kuli

apa itu ikhlas ?


ikhlas itu seperti surah Al-Ikhlas..

yang tidak ada kata ikhlas di dalam nya..

selama ikhlas masih terungkap..

itu bererti belum ikhlas..

kerana mereka yang ikhlas..

sentiasa berbuat sesuatu..

tanpa menyebut keikhlasannya..

masa (ii)


bila kita solat awal

percayalah

kita akan rasa macam banyak sangat masa

bila kita ada masa untuk Allah

Allah akan bagi kita masa untuk dunia..

Tuesday, June 14, 2016

jodoh (ii)


kita tak tahu pasal jodoh..

walaupun dah kahwin..

kita tak tahu jodoh yang bersama kita tu..

kekal atau tak sampai kita mati..

kadang kita dah buat yang terbaik..

tapi terputus juga di tengah jalan..

jangan sesekali pandang serong pada mereka yang bercerai..

sebab tak ada manusia yang nak berpisah dengan pasangan yang dia sayang..

semua itu aturan Tuhan..

untuk mendidik kita untuk jadi lebih baik..

kita tidak selalu betul


meletakkan kesalahan kepada orang lain

atau mengira kesalahan orang lain

memang mudah..

TETAPI

amat sukar untuk kita mengaku atau mengira

kesalahan sendiri..

kita tidak sentiasa betul..

dan orang lain tidak sentiasa salah..

jika kita terlalu kerap menyalahkan

kita mesti bersedia untuk disalahkan..

KERANA

jika kita selalu mencari kesalahan orang lain

orang lain juga akan sentiasa mencari kesalahan kita..

Monday, June 13, 2016

ingatan untuk diri sendiri..


amende tu?

baik tulis je kat kertas..

masukkan dalam dompet..

tak pun tulis kat henfon.. save..

barulah ingatan untuk diri sendiri..

salam zuhur..

kesalahan


setiap dari kita pernah melakukan kesalahan..

dan kadang-kadang memang tiada jalan untuk kita kembali ke masa lalu bagi memperbetulkan keadaan..

tetapi kita ada pilihan untuk terus melangkah ke hadapan..

dengan lebih bijak., berhati-hati dan lebih terkawal dalam meneruskan kehidupan kita..

ijazah terbaik datangnya dari jalanan.. pahit getir yang kita lalui adalah guru yang sejati..

Di Sini Bukan Rumah Kita


Kita bukan penduduk bumi.. Kita tidak berasal dari bumi.. Tapi kita berasal dari syurga..

Maka., carilah bekal ke rumah kita.. ke kampung halaman yang lama kita tinggalkan..

Dunia bukan rumah kita.. Jangan alpa dengan kesenangan dunia.. Hanya pejalan kaki kembali ke rumah kita..

Tak rindukah pada kampung kita..?

Bukankah mereka yang dalam perjalanan selalu mengingat rumahnya dan mencari buah tangan untuk kekasih yang menunggu di rumah..?

Lantas., apa yang kita bawa untuk penghuni rumah kita..?

Rabb yang mulia.. Hanya meminta amal soleh dan keimanan.. Taat pada-Nya serta rasa rindu pada-Nya yang menanti di rumah..

Kita bukan berasal dari bumi.. Kampung asal kita adalah di syurga.. Kenapa kita lupa..?

Rumah kita jauh lebih indah di sana.. Kenikmatannya tidak terlukiskan..Dihuni oleh insan yang mencintai kita.. Ada isteri solehah.. Ada suami.. Ibubapa tercinta serta tetangga dan kerabat yang menyejukkan hati.. Mereka rindu kehadiran kita.. Setiap saat menatap menanti kita.. Menanti khabar baik dari Malaikat Izrail..

Bila dan bagaimana keluarga mereka akan pulang..?

Ikutilah peta (Al-Quran) yang Allah titipkan sepanjang perjalanan..
Jangan salah arah dan berbelok ke rumah Iblis Laknatullah..

Kita bukan penduduk bumi.. KIta penduduk syurga.. Bumi hanyalah perjalanan.. Moga perjalanan kita ke sana selamat dan dirahmati..

Begitu beratkah memenuhi permintaan-Nya.. untuk sampai kembali ke rumah kita yang asalnya..?

Saturday, June 11, 2016

hakikat ramadhan


hakikat yang paling menakutkan ketika ramadhan..

adalah bilamana akhirnya kita sedar..

kejahatan itu bukan dari syaitan dan bisikannya..

tapi dari diri kita sendiri..

kopiah dan kasut


harga bagi sebuah kopiah adalah dari RM3 ke RM30..

manakala harga kasut pula antara RM50 ke RM500..

kopiah walaupun harganya murah tapi letaknya di kepala dan dibawa solat..

kasut yang mahal tu duduknya di kaki saja..sampai masjid kena tanggal dan letak di tangga..

begitu lah juga dengan kehidupan ni..

Allah tidak memandang siapa kita..

tapi Allah pandang fungsi diri kita..

bagaimana kita mengisi hidup kita ini..

bagaimana kita merancang kehidupan selepas mati nanti..

harga seorang hamba bergantung kepada amalannya..

selamat beramal..

Friday, June 10, 2016

sakit penghapus dosa

















Ya Allah.. Tuhan sekalian manusia..

lenyapkanlah segala penyakit.. sembuhkanlah..

Engkau Tuhan yang menyembuhkan..

tiada kesembuhan kecuali kesembuhanMu..

iaitu penyembuhan yang tidak meninggalkan suatu penyakitpun..

Ya Allah.. sembuhkanlah penyakit dan sakit diriku secepatnya..

dengan kesembuhan yang tiada sakit selepasnya..

buat jiwa yang sedang digugurkan dosa.. senyumlah..

Amiin Ya Rabbal 'Alamin..

syubhah


menarik apabila seseorang bersembang sakan sambil menghisap rokok yang asap memenuhi ruang wajahnya dan dihidu pula oleh orang lain yang tidak berdosa..

si perokok itu dengan gah berkata, "saya cukup pantang benda-benda haram dan syubhah ni.. bukan kata nak masuk ke mulut.. masuk rumah saya pun saya takkan bagi.."..

perkataannya jelas tapi sukar untuk kita mengerti..

lebih sukar lagi untuk kita hadam maksudnya apabila melihat kopiah putih atas kepalanya..

Tuesday, June 7, 2016

your society is doomed


this quote been wrote by Ayn Rand back in 1957. It is frightening how accurate the statement is today.


money is the barometer of a society's virtue

when you see that trading is done, not by consent, but by compulsion

when you see that in order to produce, you need to obtain permission from men who produce nothing

when you see that money is flowing to those who deal, not in goods, but in favors

when you see that men get richer by graft and by pull than work, and your laws don;t protect you against them, but protect them against you

when you see corruption being rewarded and honesty becoming a self-sacrifice

you may know that your society is doomed.

money is so noble a medium that does not compete with guns and it does not make terms with brutality

it will not permit a country to survive as half-property, half-loot.

which one is smarter ?





we live in the era of SMART phone and STUPID people..

maybe it will be possible to punch people over the internet soon..

I know it sounded sarcastic.. But I meant it..

don't let idiot ruin your day..

lelaki (ii)


tahukah anda.. lelaki sebenarnya jauh lebih sering menangis ?

namun mereka menyembunyikan tangisnya

di dalam kekuatan akalnya..

itulah mengapa Allah menyebutkan

pada lelaki itu lebih kuat akalnya berbanding wanita..

dan itulah sebabnya mengapa tidak kau melihat

melainkan daripada kedegilan mereka..

lelaki menangis kerana tanggungjawabnya

di hadapan Allah kelak..

Monday, June 6, 2016

just don't worry


anxiety.. worrying..

is a waste of time..

it doesn't change anything..

it mess with your mind

and steal your happiness..

fake


I don't know how people

can fake their entire relationship..

I can't even face a hello

to somebody I don't like..

salam ramadhan

air tak selalu nya jernih.. begitu juga ucapanku..

kapas tak selalu nya putih.. begitu juga hatiku..

langit tak selalunya biru..  begitu juga hidupku..

jalan tak semestinya lurus.. begitu juga tingkahku..

jika maaf itu bisa terungkap hari ini..

untuk apa menunggu hari raya tiba..

sedangkan hembusan nafasku pun tak pernah tahu bila kan terhenti..

maka dari itu.. ku ingin memohon maaf..

atas kesalahan dan kekhilafan dalam perbuatan samada sengaja mahupun tidak..

yang membuatkan kalian terasa hati.. sakit hati.. mahupun tiada hati lagi..

moga kita diberi kesihatan yang baik.. waktu yang cukup..

untuk sama-sama menjalani ibadah puasa dengan sempurna..

puasa


daripada Abu Hurairah r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda :

sesiapa yang berpuasa Ramadhan kerana iman dan ketaatan kepada Allah..

serta mengharapkan keredhaannya..

akan diampukan semua dosanya yang telah lepas..

(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Saturday, June 4, 2016

lelaki


dia lelaki

dia ada hati dan perasaan

nampak gagah, tegap berdiri

kecewa dia, menangis dia, rajuk dia

dia sembunyikan..

ada kau tau dia sakit hati..?

pernah kau tau kenapa dia tiba-tiba diam seribu bahasa..?

tu sebab dia terasa hati

bukti lelaki ada hati..

Friday, June 3, 2016

tujuan


wanita memilih lelaki itu dengan harapan dia berubah laku..

lelaki memilih wanita itu dengan harapan dia tak berubah..

sampai masa.. tidak dapat tidak..

kedua-dua nya kecewa..

be happy


I am sad.. angry.. hurt..

mad.. disappointed..

But you know what..?

I will put on a happy face

and move on..

It will hurt..

But I will survive..

Thursday, June 2, 2016

privilege


1 universe

9 planets

204 countries

809 islands

7 seas

and I had a privilege to know you

even to meet you..

masa (ii)


setiap sesuatu perkara dan perancangan perlukan masa..

benih yang kita semai hari ini pun tak mungkin menghasilkan buah yang ranum keesokan harinya..

tapi itu tak bermaksud ia takkan menjadi..

sabarlah.. sampai masa semuanya akan terungkai..

wait


i will wait for you..

like the sand..

in the land..

waits for the sea..

come back to me..

pendamping


setiap dari kita berharap untuk ada seseorang yang terbaik untuk kita di sisi..

cara terbaik untuk memperoleh pendamping hidup yang baik

adalah dengan cara memperbaiki diri..

miskin itu nikmat


dewasa ini kita sering di khabarkan dengan keadaan saudara kita..

yang hidup dalam keadaan serba kekurangan..

masih ada insan seperti ini di zaman yang konon nya ke arah kemajuan..

di kala insan di atas menikmati keindahan dunia..

orang di bawah penuh pengharapan untuk mendapatkan cukuplah sekadar hidup yang lebih baik..

jika tidak untuk mereka.. mungkin lah untuk anak cucu mereka..

pilihan untuk mereka?

keluar daripada zon itu ataupun bertabah dan teruskan kehidupan..

ataupun teruskan hidup bagai ahli sufi.. hidup bertunjang agama tanpa harta namun hati tenang..

mungkin ada yang cuba keluar daripada kepompong kemiskinan..

tapi tak nampak jalan kerana sehari-hari memikirkan keperluan hidup keluarga sendiri..

dalam keadaan macam mana pun.. jangan takut.. kerani janji Allah rezeki itu ada..

jangan pernah merasa tak cukup tapi sematkan perasaan syukur..

sandarkan keyakinan yang tak berbelah bagi pada rahmat dan ujian yang di beri..

sampai masa bila kita dapat keluar daripada zon itu..

kita akan berasa bahawa miskin itu nikmat.. keindahan yang tak terungkai..

yang dengan nya kita akan belajar memberi..

memberi bukan kerana kita ada.. tapi kerana kita tau.. bagaimana rasa ketika tiada..

sentiasa kuat dan beringat..

bagaimana aku akan takut dengan kemiskinan..

sedangkan aku adalah hamba dari yang Maha Kaya..

mutiara kata pagi ini


seekor lebah memerlukan 4,000 kuntum bunga untuk mendapatkan sesudu besar madu..

manakala seorang wanita perlu menjawab sepatah perkataan setuju bagi suaminya berkahwin lagi untuk mendapatkan madu sebesar dirinya..

renung-renungkanlah..

Tuesday, May 31, 2016

masa berlalu


kadang-kadang rasa macam pelik..

hari berganti hari..

minggu berganti minggu..

bulan berganti bulah..

tahun berganti tahun..

namun tiada apa yang kita rasakan berubah..

masih orang yang sama..

tapi bila kita toleh ke belakang..

semuanya dah berbeza..

Hope


is the sense

being able to see

that there is

LIGHT

despite all of the

darkness

promise


promise me

you won't forget our laughs

our jokes

our smiles

our conversations

our plans

our tears

our memories

our experiences

our relationship

while I still hoping

to be the game changer


Monday, May 30, 2016

silaturrahim


takut pulak aku bila ada ustaz ni cakap..

orang yang memutuskan silaturrahim doa dia takkan di makbulkan..

perlu ke aku contact balik ex aku yang dulu dan sambungkan balik ikatan silaturrahim tersebut..

dan seterusnya berbahagia hingga ke.. ehh.. berangan ke mimpi di siang hari ni..

perception (ii)


dewasa ini kita hidup di zaman yang mana 

jubah melambangkan keimanan seseorang..

dan menilai seseorang hanya dari luaran..

walaupun dalam hati berkata tak kisah siapa dia..

tapi hakikat luaran juga yang dia perhati..

mungkin kita alpa dan leka..

Abu Jahal dan Abu Lahab juga berjubah..

don't talk about me until you have talked to me..

gift


the greatest gift you can give someone..

your time..

your attention..

your love..

your concern..

your presence..

even when you are unable to be around..

they feel it..

Saturday, May 28, 2016

pemerhati


ada ketika bila kita berbalah satu pihak inginkan masa untuk berbicara..

sedang satu pihak lagi memilih untuk berdiam..

pendiam ni takde la bermaksud dia lemah..

dia cuma melihat dan memerhati drama sekeliling..

dan memilih untuk taknak sakitkan hati sesiapa..

time heal nothing.. unless you move along with it..

ceo


you are the CEO of your life..

some people need to be hired..

and some need to be fired..

Friday, May 27, 2016

ibadah


Jangan beribadah kepada Allah swt kerana inginkan ganjaran keduniaan

seperti solat dhuha untuk kaya dunia,

baca surah al-Waqiah untuk bisnes maju,

tahajjud untuk laris produk, jemput rezeki dan sebagainya.

Sebenarnya itulah satu bentuk tipudaya Iblis,

sehingga matlamat dunia menjadi utama, akhirat menjadi kedua.


Justeru, beribadahlah kepada Allah swt agar diredhaiNya dan diberikan KAYA JIWA,

kerana mereka yang diredhaiNya akan dicukupkan.

Anggaplah pemberian dan ganjaran Allah jika dinikmati didunia itu adalah kejutan dan matlamat

'secondary' sahaja. Bukan yang utama dalam fikiran dan niat.


#DrZaharuddinAbdRahman

-Muhasabah Diri-

Thursday, May 26, 2016

kucing


teringat pagi tadi keluar rumah tiba-tiba kucing menerpa menggesel kat kaki..

masuk la balik dalam rumah cari whiskas..

tapi dia takmau gak..

nak jugak tulang ikan or ayam..

sebaik ada baki ikan semalam..

kadang-kadang Allah hantar kucing ni untuk uji kita..

dia tak mintak pun ayam goreng..

takde lak dia mintak pinggan kaca..

air basuh tangan pun tak mintak..

teh ais lagi la dia tak mintak..

tisu lap mulut pun dia tak mintak..

dia cuma nak lebihan sisa makanan malam tadi je..

tulang ikan ke ayam ke dia tak kisah..

dan yang di uji tu bukan dia.. tapi kita..

start


start now..

start where you are..

start with fear..

start with pain..

start with doubt..

start with hand shaking..

start with the voice trembling but start..

start and don't stop..

start where you are.. with what you have..

just.. start..

sindrom keputihan whatsapp ios


semalam kebanyakan Apple user dikejutkan dengan sindrom keputihan pada whatsapp mereka..

ada yang panic sebab tiba-tiba tak dapat berkomunikasi seperti hari-hari yang berlalu..

ada yang kehilangan punca pendapatan sebab tak dapat nak respond customers..

ada yang kebosanan sebab tak dapat nak gosip dengan group kawan-kawan..

ada yang kecewa kehilangan conversation yang bertahun disimpan kiranya..

ada yang kena reset kebanyakan setting..

macam-macam reaksi ada..

anyway macam mana pun semua tu ada jalan keluar..

bila sampai masa nya nanti ayat quran mula di tarik dan helaian menjadi kertas putih..

macam mana lah agak nya reaksi kita kan..

kerna mungkin waktu itu masa kita lebih banyak pada henfon berbanding helaian putih itu..

mungkin waktu itu juga adalah hari ini.. siapa tahu ?

Wednesday, May 25, 2016

perception

anak-anak kecil ni macam sponge..

dia absorb je apa-apa yang berada di sekeliling dia..

kalau kita ajar yang baik jadilah dia baik.. dan sebaliknya..

jadi betulkan persepsi dan latih minda

untuk bersangka baik dan berbuat baik..

kalau pun tak mampu.. cukup la berkata yang baik-baik..

sekurang-kurang nya terhindar dari kata-kata yang tak baik..

takda satu pun makhluk yang diciptakan di dunia ni sia-sia..

yang tu pasti..

jadi janganlah sia-sia kan sesiapa pun..

terutamanya diri sendiri..

you are greater than what you are expecting..

Tuesday, May 24, 2016

time


hard time.. hard moment..

good time we are together..

bad time we are alone.. nope...

bad time we need each other.. even more..
bila pagi-pagi berhadapan dengan makhluk semacam ini.. sabar je lah..

bicara pagi


jika kita melihat orang yang susah lalu di hadapan kita..

sebenarnya bukan mereka yang di uji..

tapi kita..

bila kita bersedekah kepada mereka yang memerlukan..

kita rasa kita akan membantu dunia mereka..

tetapi sebenarnya kita membantu akhirat kita..


peluang


peluang kedua tidak memberi apa-apa makna..

jika kita tetap mengulangi kesilapan yang serupa..

Monday, May 23, 2016

makan


tengah-tengah malam tengah duk makan nasik..

tiba-tiba ada orang tegur makan tengah malam nanti gemuk..

maafkan je lah dorang..

sebab dorang tak faham yang gemuk tu boleh kurus..

tapi kalo kebulur tu boleh mati..

dorg tak faham..

hari


mungkin bukan semua hari itu baik..

tetapi pasti ada sesuatu yang baik pada setiap hari..

morning words


love all..

trust a few..

do wrong to none..

Wednesday, May 18, 2016

aku dan dia


aku cinta kau..

tapi hati aku rasa sakit dan pedih sangat bila teringat kau..

tak.. bukan sebab kau buat salah..

sebab aku harap terlalu tinggi..

sedangkan.. kau dengan aku bagai langit dan bumi..

dan aku tau aku tak layak untuk kau..

untuk diri.. jangan terbang tinggi sangat..

nanti jatuh.. sakit..

Tuesday, May 17, 2016

that day


i wish i could go back to the day I met you and just walk away..

because honestly.. it would've saved me so much hurt and pain..


harapan


ketika hatimu terlalu berharap kepada seseorang..

maka Allah timpakan ke atas kamu pedihnya sebuah pengharapan..

supaya kamu mengetahui bahawa Allah sangat mencemburui hati yang berharap selain Dia..

Maka Allah menghalangimu dari perkara tersebut agar kamu kembali berharap kepadaNya..

do your soul a favor.. it's time to make a turn..

Monday, May 16, 2016

stand


compromise where you can..

and where you can't, don't..

even if everyone is telling you..

that something wrong is something right..

even if the whole world telling you to move..

it is your duty to plant yourself like a tree..

look them in the eyes and say..

no., you move..

kenapa lelaki itu pergi


sebab doa kau pada Allah untuk berikan lelaki yang terbaik..

dan lelaki itu bukan orang nya..

ego


kadang-kadang lelaki rendahkan ego dia untuk perempuan..

sebab dia taknak bergaduh dengan perempuan tu..

tapi perempuan tu mana nampak..

sedih..

Sunday, May 15, 2016

eyes story


just because the past didn't turned out like you wanted it to be..

doesn't mean your future can't be better than you ever imagined..

even though she say she doesn't care..

but her eyes tell a different story..

Saturday, May 14, 2016

gagal


kita dah gagal berkali-kali..

walaupun sebenarnya kita tak perasan..

kita jatuh kali pertama kita mula untuk berjalan..

kita hampir lemas kali pertama kita mula untuk berenang..

kita tersungkur kali pertama kita cuba menunggang motorsikal..

kita terluka kali pertama kita cuba untuk gembira..

janganlah dirisaukan tentang kegagalan..

tapi risaulah akan peluang yang kita terlepas..

bila kita gagal untuk mencuba..

gabung nama


dulu asal couple je mesti nak gabungkan nama pasangan..

contoh nya Munirah dengan Afiq..

jadilah 'munafiq'..

tu contoh..

contoh lain Sarah dengan Zudin..

jadilah 'sardin'..

strange ..(iii)


how strange is it..

that after all that we are stranger again..


Friday, May 13, 2016

strange ..(ii)















we were strangers when we met

and we were strangers when you left..

ikhlas


setiap manusia adalah dalam keadaan mati..

kecuali mereka yang mempunyai ilmu..

dan setiap yang mempunyai ilmu adalah tidur..

melainkan mereka yang mengamalkan kebaikan..

dan setiap yang mengamal kebaikan adalah dalam keadaan tertipu..

kecuali yang ikhlas..

dan mereka yang ikhlas sering dalam keadaan risau..

ditakuti jika amalannya tidak diterima..

-imam syafie-

bila...


bila bercakap biarlah beradab..

jangan sampai dianggap biadap..

bila berbicara biarkah kena cara..

jangan sampai ada yang terluka..

bila berjanji biarlah ditepati..

jangan sampai ada yang berkecil hati..

bila berteman biarlah berpanjangan..

jangan sampai terputus di tengah jalan..

Thursday, May 12, 2016

hati

berhati-hati dalam memilih hati..

kerana hati yang tak berhati-hati memilih hati..

akan disakiti oleh hati yang tak berhati..

Wednesday, May 11, 2016

jodoh



terpaksa


ada perkara yang kita tidak mahu ianya berlaku..

tetapi kita terpaksa menerimanya..

ada perkara yang kita tidak mahu tahu..

tetapi kita terpaksa mempelajarinya..

dan ada wajah yang kita tidak mahu berpisah..

tetapi kita terpaksa melepaskannya..

siapa kita untuk menentang takdirNya..

jika ke'terpaksa'an itu..

dapat melatih dan mengajar kita..

tentang redha..

maka laluilah ia..

walaupun terpaksa..

Tuesday, May 10, 2016

kenapa kau ?


orang tanya aku..

kenapa pilih kau..?

dari berjuta manusia lain..


aku diam..


mungkin cara manja kau..

mungkin cara jenaka kau..

mungkin ketabahan kau..


tapi yang pasti..

cara kau buat aku rasa selesa..

bila aku dan kau bersama sentiasa..

lepaskan


lepaskan..

semua yang sudah tiada dalam hidup kita..

biarkan saja memori semalam terus kekal menjadi rindu..

Tetapi..

jangan biarkan rindu itu menjadi penghalang..

untuk kita menemui kebahagiaan..

yang kita cari..

jatuh dan bangkit


seringkali di dalam hidup setiap orang akan merasai kejatuhan..

hati hancur ataupun dihina hinggakan suatu ketika..

kita akan merasa diri kita tidak berguna langsung..

tetapi walau apapun yang telah terjadi ataupun yang akan terjadi..

kita tidak akan hilang harga diri..

bersih atau kotor..

renyuk atau licin..

kita tetap berharga pada mereka yang menyayangi..

harga diri kita bukan datang daripada..

apa yang kita lakukan atau siapa yang kita kenal..

tapi siapa sebenarnya kita di sisi yang Maha Esa..

talk


the reason

why I don't talk to you anymore

is because

I keep telling myself that

If you wanted to speak to me

you would

Monday, May 9, 2016

strange ..(i)



not friends..

not enemies..

just some strangers..

with some memories..

adik beradik

mungkin ada perangai abang kita yang kita benci..

mungkin ada cara akak yang kita meluat..

mungkin ada sikap adik yang kita tak suka..

tapi mereka darah daging kita..

kita bersatu dalam darah, daging dan urat..

mak dan abah tak pernah didik

agar kita bergaduh adik beradik..

mak dan abah tak pernah suruh

kita adik beradik sampai bermusuh..

sampai kiamat ikatan itu

tak boleh ditebus..

air dicincang tidak akan putus..

nanti Allah akan tanya kita..

apakah tanggungjawab kita

dengan kerabat saudara..

busuk atau buruk sekalipun dia..

tetap dia adik beradik kita..

bersihkanlah hati kita itu..

doakan mereka berubah laku..

jangan dibenci jangan dibuang..

hanya kerana hati tak sayang..

Friday, May 6, 2016

salam jumaat

buat semua..

yang pernah rapat kini renggang..

yang pernah baik kini kurang..

yang pernah dekat kini jauh..

yang pernah ada kini hilang..

salam jumaat semua..

masa

ada masa aku serius..

ada masa aku melawak..

ada masa aku pendiam..

ada masa aku periang..

ada masa aku berduka..

ada masa aku takda masa..

Thursday, May 5, 2016

choices


when faced with two choices..

simply toss a coin..

it works not because it settle..

the questions for you..

but because in that brief moment..

when the coin is in the air..

you suddenly know..

what you are hoping for..

Wednesday, May 4, 2016

how life works


on this road called life..

you have to take the good with the bad..

smile with the sad..

love what you got..

and remember what you had..

always forgive.. but never forget..

learn from your mistakes.. but never forget..

people change..

things go wrong..

but just remember..

the ride goes on..

ikhlas itu indah



doa daripada orang lain

atas kebajikan dan kebaikan

yang kita lakukan ke atasnya

jauh lebih baik

kerana

doanya itu ada keikhlasan

daripada kita mendoakan sesuatu

untuk diri kita sendiri

kerana mungkin

doa kita itu

ada sifat ketamakan..

teruskan melakukan kebaikan

dan kebajikan..

Monday, May 2, 2016

JDT 3 - 1 Kedah

Andai bilangan semua penonton di stadium bola Johor DT vs Kedah FA itu bilangan yang pergi sembahyang subuh di masjid..

Islam akan tertegak dan menang di dunia..

Apabila hati masih lagi keduniaan di akhir zaman.. Sayangnya..

Sebab itu saiz syurga itu sangat luas sebab tak ramai yang dapat masuk.. Sedangkan neraka yang luas akan menjadi sangat padat disebabkan terlalu ramai yang menghuninya..

Tuesday, April 26, 2016

kesedihan dan kekecewaan


kenapa kita perlu sentiasa positif..

dengan kesedihan dan kekecewaan yang datang..

hidup ni suatu proses..

lepas duka pasti ada suka..

lepas benci pasti ada rindu..

lepas buruk mesti ada baik..

dan begitulah seterusnya..

apa pilihan yang ada..

cumalah bersabar.. redha.. tawakal..

dan terus melakukan segala yang terbaik..

macam sekuntum bunga..

ada yang perlu gugur..

sebelum tumbuh kuntum yang baru..

yang lebih cantik dan harum..

sayang dan suka benda yang berbeza..

seperti juga bunga itu..

kalau suka kita petik..

tapi kalau kita sayang..

kita akan biar bunga itu hidup..

dan terus menjaganya dengan baik..

manusia.. lumrah nya perlu diuji..

dengan airmata dan patah hati.

sebelum mereka mengenal..

erti bahagia..

desire


I desire

the things

which will

d e s t r o y

me

in the end

aku tahu


Bila berdepan tak bisa bicara lidahku kaku Jadi inilah hatiku di dalam lagu Aku tahu dahulu aku sering ingkar Tahu aku selalu buat harimu sukar Aku tahu ke arah kau ku tunding jari Kerna satu aksi mu selalu mengguris hati Aku faham bila kau kurang memahami Kenapa senangku ingat susahku memaafi Suruhan mu sangat susah aku taati Ini semua salahku tidak dinafi Ku pikul dosa dosa ku ke akhir nanti kerna kau mengajar aku inilah cara lelaki Aku tahu esok lusa kau pasti pergi Aku tahu kau akan aku kebumi Ku lakukannya tanpa airmata di pipi Lihat kau akan hidup dalam anak anak ku nanti Hari ini ku tahu Memori menghuni di pemikiranku Akan diungkap waktu sejarah masa depanku Itu aku tahu Aku tahu aku sering pergi Menyepi berhari aku mencari rezeki Ku kembali senyumanmu aku nikmati Tawamu ku kecapi dan kasihmu ku selami Ku tak marah kau kacau tidurku tiap pagi Genggamanmu kecil hanya muat satu jari Tapi didalam kampung hatiku kau gergasi Tak sabar untuk hari kau sebesar aku nanti Kalau aku berjalanku mahu kau berlari Ku tadahkan bahu kau capailah matahari Ingat kau gergasi di bumi gegarkan paksi Terima kasih kerana mengajar aku jadi lelaki Kau perlu thu esok lusa ku pasti pergi Kau perlu tahu aku akan kau kebumi Lakukannya tanpa airmata di pipi Lihat aku hidup di dalam anak anak mu pasti Hari ini ku tahu Memori menghuni di pemikiranku Akan diungkap waktu sejarah masa depanku Itu aku tahu
Aku tahu esok lusa kau pasti pergi Aku tahu kau akan aku kebumi Ku lakukannya tanpa airmata di pipi Lihat kau akan hidup dalam anak anak ku nanti
Kau perlu tahu esok lusa ku pasti pergi Kau perlu tahu aku akan kau kebumi Lakukannya tanpa airmata di pipi Lihat aku hidup di dalam anak anak mu pasti

-altimet - tomok -

monyet

pepagi ni ternampak monyet berguling kt highway..

so aku pun call la 1800-88-0000..

plus : salam sejahtera. plus careline..

aku : hai.. nak bagitau ada monyet mati kat lane kanan highway nak exit bangi..

plus : owh.. monyet jenis apa ye..?

aku : maaf, saya tak kenal si mati..

plus : lokasi mana ye..?

aku : nk exit bangi dari seremban KM295.4

plus : ok terima kasih encik..

aku : welcome..

minds


Great minds discuss ideas..

Average minds discuss events..

Small minds discuss people..


-eleanor roosevelt-

Monday, April 25, 2016

remaja

wehh malam ni jom lepak !

alaaa malam-malam mak aku tak bagi keluar lahhh..

alahhh kau ni.. tak remajalah tak keluar malam..

owhh baru aku tau... dah remaja kena derhaka dengan mak...

erm..krik-krik.. krik-krik..

Saturday, April 23, 2016

who is she ?


my past..

present..

and future..

Thursday, April 21, 2016

berbahagialah

Ya Allah..

Terima kasih atas kehidupanku hari ini..

untuk nafasku dan rezeki..

yang kau limpahkan padaku..

Aku percaya..

Allah yang memberi segala rasa..

yang muncul dalam hati..

walau pun perasaan itu..

sangat sukar untuk ku lawan dan kawal..

tapi aku yakin..

mesti Dia ingin mengajar aku sesuatu..

Ku mohon..

Seandainya aku tak memliki cukup waktu..

untuk membahagiakan orang-orang yang ku sayang..

satu pintaku..

bahagiakanlah mereka dengan kasih sayang-Mu..

kuatkan mereka dalam menghadapi..

hari-hari yang berlalu..

ukhwah


berkawan..
bukan hanya sekadar kenal nama..

berteman..
bukan hanya sekadar berkongsi cerita..

bersahabat..
bukan hanya sekadar ada setiap masa..

tetapi..

ikatan itulah yang menguatkan segalanya..
takkan terputus andai dijaga dengan..

ukhwah silaturrahim..

Wednesday, April 20, 2016

cerita

aku adalah character utama

yang memainkan watak

dalam sandiwara kecil

berjudul KITA..

lalu kenapa kau bawa dia

dan mengubah

alur cerita..

wanita sempurna

duhai wanita..

kadang kala..

kau terlalu sempurna menjadi seorang wanita..

terlalu bijak.. terlalu kuat.. terlalu tegas..

terlalu cantik.. terlalu ego.. terlalu sempurna..

terlalu banyak hal yang membuat kan..

lelaki menjadi bukan lelaki..

sukar untuk di dekati.. apatah lagi di angani..

membuatkan seolah-olah kau perlu menjadi..

kurang sempurna untuk bersama lelaki itu..

satu kesilapan yang kau boleh lakukan sebagai seorang wanita..

adalah dengan mengetepikan perhiasan yang ada pada diri..

yang menjadikan kau begitu sempurna..

yang akan membuatkan lelaki itu bisa untuk..

mendekati mu.. bersama mu..

kau tak perlu hias diri dengan intan permata..

apa yang kau perlukan hanya lah..

seorang lelaki dengan hati dan tangan yang terbuka..

untuk menerima.. apa ada mu..

Tuesday, April 19, 2016

ku kenal dia


mengenalmu..

aku belajar bersabar..

aku belajar bertahan..

dalam ketidakpastian..

Abah OST Redha by Umar

Abah setiap halangan
Segala rintangan kau berada di sisi
Walau apapun yang terjadi
Anak mu tetap di sini

Abah kau idola
Duhai abah dikaulah intan permata ku
Oh abah kau penawar dikaulah penerang gelap ku
Ku ikut jejak mu segalanya selamanya

Kau buat ku bangun semula
Tatkala dunia membuat ku kecewa
Segala gala kau korbankan
Terpatri dalam ingatan

Abah kau adiwira
Duhai abah dikaulah gemala sakti ku
Oh abah kau pejuang dikau pancaran cahaya ku

Oh abah kau idola
Duhai abah dikaulah intan permata ku
Oh abah kau penawar dikaulah penerang gelap ku

Oh abah kau penawar dikaulah penerang gelap ku
Ku ikut jejak mu segalanya selamanya


Roses



Dear unknown..


I will love you..

until the last petal..

of the million roses..

falls..


Regards,

Me

husnuz zhon

kita tidak mampu untuk

mengubah hati orang lain..

untuk berbaik sangka terhadap kita..

tetapi..

kita mampu untuk

mentarbiyah dan mendidik hati kita..

untuk berbaik sangka dengan orang lain..

22 Suggestions for Success

  1. Marry the right person. This one decision will determine 90% of your happiness or misery.
  2. Work at something you enjoy and that's worthy of your time and talent.
  3. Give people more than they expect and do it cheerfully.
  4. Become the most positive and enthusiastic person you know.
  5. Be forgiving of yourself and others.
  6. Be generous.
  7. Have a grateful heart.
  8. Persistence, persistence, persistence.
  9. Discipline yourself to save money on even the most modest salary.
  10. Treat everyone you meet like you want to be treated.
  11. Commit yourself to constant improvement.
  12. Commit yourself to quality.
  13. Understand that happiness is not based on possessions, power or prestige, but on relationships with people you love and respect.
  14. Be loyal.
  15. Be honest.
  16. Be a self-starter.
  17. Be decisive even if it means you'll sometimes be wrong.
  18. Stop blaming others. Take responsibility for every area of your life.
  19. Be bold and courageous. When you look back on your life, you'll regret the things you didn't do more than the ones you did.
  20. Take good care of those you love.
  21. Don't do anything that wouldn't make your Mom proud.
  22. Blog walking to lev87.blogspot.com
By H. Jackson Brown, Jr.

Saturday, April 16, 2016


bila rasa itu rasa ku

kau kata kau rindu aku..

aku berdiam..

sebenarnya aku lebih lagi rindu..

cuma.. aku tahan tingkah laku ku..

rindu aku susah nak cerita..

apatah lagi dengan kata..

biar peritnya aku seorang rasa..

hati..bantu aku berdoa..

agar masa berlalu berputar pantas..

lebih dari biasa..

cepatlah masa..

jiwa ku dah meronta..

Friday, April 15, 2016

harapan


setiap malam sebelum tidur

lazimnya kita akan set kan alarm

untuk rencana hari esok

sedangkan kita sedar

tidur kita malam itu

mungkin jua yang terakhir

tiada jaminan untuk kita bangkit semula

esok hari..

itu yang kita panggil harapan...

adakala kita selalu berharap

orang yang buat kita kuat itu

selalu ada bersama kita

sedangkan dia tak mampu

tapi sama seperti alarm tadi

kita terlupa..

mungkin yang buat kita kuat itu doanya..

bukan kehadirannya bersama kita..

mungkin..

masa lalu



kalau masih ada rindu

pada masa lalu

maknanya kita masih belum redha

untuk melupakan.. melepaskan..

ada masanya kita terpaksa berundur

walau betapa sayangnya

dan betapa susahnya

untuk ada dia semula

andai itu yang terbaik..

mengalah.. berdiam..


diam mungkin sedang memerhati

mungkin untuk tenangkan hati

atau sudah terasa hati

dan ada kemungkinan

tiada hati lagi..

Thursday, April 14, 2016

its locked



no one makes a lock..

without a key..

that why..

i believe that..

each problem..

will has its own key..

solutions..

ujian


sesekali diuji.. benar-benar rasa teruji..

hati sakit.. benak perit..

jiwa pedih.. minda letih..

sabar tercabar.. tenang tercalar..

pujuklah diri sendiri untuk redha..

jangan sekali-kali kita lupa..

Allah yang meletakkan kita di dalam ujian itu..

dan hanya Allah yang mampu mengeluarkan kita..

daripada ujian itu..

Wednesday, April 13, 2016

teruskan melangkah



tutup cerita lama yang memenatkan..

buka lembaran baru..

agar hidup ini lebih INDAH..

usah lagi dibayangi..

masa-masa SURAM..

teruskan melangkah..

tapi kena la bangun tido dulu..

bangun-bangun..

yang terbaik



dunia harini memperlihatkan seolah-olah..

semua orang mencari dan mengejar..

yang terbaik antara yang terbaik..

samada manusia, harta benda..

perlakuan dan bermacam hal lagi..

sedangkan apa yang kita rasa baik..

belum pastinya baik untuk kita..

adakala yang terbaik untuk kita..

bukanlah yang baik untuk orang lain..

dan yang nampak baik untuk orang lain..

belum pastinya baik untuk kita..

apa pun..

kalau dia tak baik..

didiklah dia sampai jadi baik..

bukannya tinggalkan dia..

dan cari yang lebih baik..


To Know Him