Tuesday, May 31, 2016

masa berlalu


kadang-kadang rasa macam pelik..

hari berganti hari..

minggu berganti minggu..

bulan berganti bulah..

tahun berganti tahun..

namun tiada apa yang kita rasakan berubah..

masih orang yang sama..

tapi bila kita toleh ke belakang..

semuanya dah berbeza..

Hope


is the sense

being able to see

that there is

LIGHT

despite all of the

darkness

promise


promise me

you won't forget our laughs

our jokes

our smiles

our conversations

our plans

our tears

our memories

our experiences

our relationship

while I still hoping

to be the game changer


Monday, May 30, 2016

silaturrahim


takut pulak aku bila ada ustaz ni cakap..

orang yang memutuskan silaturrahim doa dia takkan di makbulkan..

perlu ke aku contact balik ex aku yang dulu dan sambungkan balik ikatan silaturrahim tersebut..

dan seterusnya berbahagia hingga ke.. ehh.. berangan ke mimpi di siang hari ni..

perception (ii)


dewasa ini kita hidup di zaman yang mana 

jubah melambangkan keimanan seseorang..

dan menilai seseorang hanya dari luaran..

walaupun dalam hati berkata tak kisah siapa dia..

tapi hakikat luaran juga yang dia perhati..

mungkin kita alpa dan leka..

Abu Jahal dan Abu Lahab juga berjubah..

don't talk about me until you have talked to me..

gift


the greatest gift you can give someone..

your time..

your attention..

your love..

your concern..

your presence..

even when you are unable to be around..

they feel it..

Saturday, May 28, 2016

pemerhati


ada ketika bila kita berbalah satu pihak inginkan masa untuk berbicara..

sedang satu pihak lagi memilih untuk berdiam..

pendiam ni takde la bermaksud dia lemah..

dia cuma melihat dan memerhati drama sekeliling..

dan memilih untuk taknak sakitkan hati sesiapa..

time heal nothing.. unless you move along with it..

ceo


you are the CEO of your life..

some people need to be hired..

and some need to be fired..

Friday, May 27, 2016

ibadah


Jangan beribadah kepada Allah swt kerana inginkan ganjaran keduniaan

seperti solat dhuha untuk kaya dunia,

baca surah al-Waqiah untuk bisnes maju,

tahajjud untuk laris produk, jemput rezeki dan sebagainya.

Sebenarnya itulah satu bentuk tipudaya Iblis,

sehingga matlamat dunia menjadi utama, akhirat menjadi kedua.


Justeru, beribadahlah kepada Allah swt agar diredhaiNya dan diberikan KAYA JIWA,

kerana mereka yang diredhaiNya akan dicukupkan.

Anggaplah pemberian dan ganjaran Allah jika dinikmati didunia itu adalah kejutan dan matlamat

'secondary' sahaja. Bukan yang utama dalam fikiran dan niat.


#DrZaharuddinAbdRahman

-Muhasabah Diri-

Thursday, May 26, 2016

kucing


teringat pagi tadi keluar rumah tiba-tiba kucing menerpa menggesel kat kaki..

masuk la balik dalam rumah cari whiskas..

tapi dia takmau gak..

nak jugak tulang ikan or ayam..

sebaik ada baki ikan semalam..

kadang-kadang Allah hantar kucing ni untuk uji kita..

dia tak mintak pun ayam goreng..

takde lak dia mintak pinggan kaca..

air basuh tangan pun tak mintak..

teh ais lagi la dia tak mintak..

tisu lap mulut pun dia tak mintak..

dia cuma nak lebihan sisa makanan malam tadi je..

tulang ikan ke ayam ke dia tak kisah..

dan yang di uji tu bukan dia.. tapi kita..

start


start now..

start where you are..

start with fear..

start with pain..

start with doubt..

start with hand shaking..

start with the voice trembling but start..

start and don't stop..

start where you are.. with what you have..

just.. start..

sindrom keputihan whatsapp ios


semalam kebanyakan Apple user dikejutkan dengan sindrom keputihan pada whatsapp mereka..

ada yang panic sebab tiba-tiba tak dapat berkomunikasi seperti hari-hari yang berlalu..

ada yang kehilangan punca pendapatan sebab tak dapat nak respond customers..

ada yang kebosanan sebab tak dapat nak gosip dengan group kawan-kawan..

ada yang kecewa kehilangan conversation yang bertahun disimpan kiranya..

ada yang kena reset kebanyakan setting..

macam-macam reaksi ada..

anyway macam mana pun semua tu ada jalan keluar..

bila sampai masa nya nanti ayat quran mula di tarik dan helaian menjadi kertas putih..

macam mana lah agak nya reaksi kita kan..

kerna mungkin waktu itu masa kita lebih banyak pada henfon berbanding helaian putih itu..

mungkin waktu itu juga adalah hari ini.. siapa tahu ?

Wednesday, May 25, 2016

perception

anak-anak kecil ni macam sponge..

dia absorb je apa-apa yang berada di sekeliling dia..

kalau kita ajar yang baik jadilah dia baik.. dan sebaliknya..

jadi betulkan persepsi dan latih minda

untuk bersangka baik dan berbuat baik..

kalau pun tak mampu.. cukup la berkata yang baik-baik..

sekurang-kurang nya terhindar dari kata-kata yang tak baik..

takda satu pun makhluk yang diciptakan di dunia ni sia-sia..

yang tu pasti..

jadi janganlah sia-sia kan sesiapa pun..

terutamanya diri sendiri..

you are greater than what you are expecting..

Tuesday, May 24, 2016

time


hard time.. hard moment..

good time we are together..

bad time we are alone.. nope...

bad time we need each other.. even more..
bila pagi-pagi berhadapan dengan makhluk semacam ini.. sabar je lah..

bicara pagi


jika kita melihat orang yang susah lalu di hadapan kita..

sebenarnya bukan mereka yang di uji..

tapi kita..

bila kita bersedekah kepada mereka yang memerlukan..

kita rasa kita akan membantu dunia mereka..

tetapi sebenarnya kita membantu akhirat kita..


peluang


peluang kedua tidak memberi apa-apa makna..

jika kita tetap mengulangi kesilapan yang serupa..

Monday, May 23, 2016

makan


tengah-tengah malam tengah duk makan nasik..

tiba-tiba ada orang tegur makan tengah malam nanti gemuk..

maafkan je lah dorang..

sebab dorang tak faham yang gemuk tu boleh kurus..

tapi kalo kebulur tu boleh mati..

dorg tak faham..

hari


mungkin bukan semua hari itu baik..

tetapi pasti ada sesuatu yang baik pada setiap hari..

morning words


love all..

trust a few..

do wrong to none..

Wednesday, May 18, 2016

aku dan dia


aku cinta kau..

tapi hati aku rasa sakit dan pedih sangat bila teringat kau..

tak.. bukan sebab kau buat salah..

sebab aku harap terlalu tinggi..

sedangkan.. kau dengan aku bagai langit dan bumi..

dan aku tau aku tak layak untuk kau..

untuk diri.. jangan terbang tinggi sangat..

nanti jatuh.. sakit..

Tuesday, May 17, 2016

that day


i wish i could go back to the day I met you and just walk away..

because honestly.. it would've saved me so much hurt and pain..


harapan


ketika hatimu terlalu berharap kepada seseorang..

maka Allah timpakan ke atas kamu pedihnya sebuah pengharapan..

supaya kamu mengetahui bahawa Allah sangat mencemburui hati yang berharap selain Dia..

Maka Allah menghalangimu dari perkara tersebut agar kamu kembali berharap kepadaNya..

do your soul a favor.. it's time to make a turn..

Monday, May 16, 2016

stand


compromise where you can..

and where you can't, don't..

even if everyone is telling you..

that something wrong is something right..

even if the whole world telling you to move..

it is your duty to plant yourself like a tree..

look them in the eyes and say..

no., you move..

kenapa lelaki itu pergi


sebab doa kau pada Allah untuk berikan lelaki yang terbaik..

dan lelaki itu bukan orang nya..

ego


kadang-kadang lelaki rendahkan ego dia untuk perempuan..

sebab dia taknak bergaduh dengan perempuan tu..

tapi perempuan tu mana nampak..

sedih..

Sunday, May 15, 2016

eyes story


just because the past didn't turned out like you wanted it to be..

doesn't mean your future can't be better than you ever imagined..

even though she say she doesn't care..

but her eyes tell a different story..

Saturday, May 14, 2016

gagal


kita dah gagal berkali-kali..

walaupun sebenarnya kita tak perasan..

kita jatuh kali pertama kita mula untuk berjalan..

kita hampir lemas kali pertama kita mula untuk berenang..

kita tersungkur kali pertama kita cuba menunggang motorsikal..

kita terluka kali pertama kita cuba untuk gembira..

janganlah dirisaukan tentang kegagalan..

tapi risaulah akan peluang yang kita terlepas..

bila kita gagal untuk mencuba..

gabung nama


dulu asal couple je mesti nak gabungkan nama pasangan..

contoh nya Munirah dengan Afiq..

jadilah 'munafiq'..

tu contoh..

contoh lain Sarah dengan Zudin..

jadilah 'sardin'..

strange ..(iii)


how strange is it..

that after all that we are stranger again..


Friday, May 13, 2016

strange ..(ii)















we were strangers when we met

and we were strangers when you left..

ikhlas


setiap manusia adalah dalam keadaan mati..

kecuali mereka yang mempunyai ilmu..

dan setiap yang mempunyai ilmu adalah tidur..

melainkan mereka yang mengamalkan kebaikan..

dan setiap yang mengamal kebaikan adalah dalam keadaan tertipu..

kecuali yang ikhlas..

dan mereka yang ikhlas sering dalam keadaan risau..

ditakuti jika amalannya tidak diterima..

-imam syafie-

bila...


bila bercakap biarlah beradab..

jangan sampai dianggap biadap..

bila berbicara biarkah kena cara..

jangan sampai ada yang terluka..

bila berjanji biarlah ditepati..

jangan sampai ada yang berkecil hati..

bila berteman biarlah berpanjangan..

jangan sampai terputus di tengah jalan..

Thursday, May 12, 2016

hati

berhati-hati dalam memilih hati..

kerana hati yang tak berhati-hati memilih hati..

akan disakiti oleh hati yang tak berhati..

Wednesday, May 11, 2016

jodoh



terpaksa


ada perkara yang kita tidak mahu ianya berlaku..

tetapi kita terpaksa menerimanya..

ada perkara yang kita tidak mahu tahu..

tetapi kita terpaksa mempelajarinya..

dan ada wajah yang kita tidak mahu berpisah..

tetapi kita terpaksa melepaskannya..

siapa kita untuk menentang takdirNya..

jika ke'terpaksa'an itu..

dapat melatih dan mengajar kita..

tentang redha..

maka laluilah ia..

walaupun terpaksa..

Tuesday, May 10, 2016

kenapa kau ?


orang tanya aku..

kenapa pilih kau..?

dari berjuta manusia lain..


aku diam..


mungkin cara manja kau..

mungkin cara jenaka kau..

mungkin ketabahan kau..


tapi yang pasti..

cara kau buat aku rasa selesa..

bila aku dan kau bersama sentiasa..

lepaskan


lepaskan..

semua yang sudah tiada dalam hidup kita..

biarkan saja memori semalam terus kekal menjadi rindu..

Tetapi..

jangan biarkan rindu itu menjadi penghalang..

untuk kita menemui kebahagiaan..

yang kita cari..

jatuh dan bangkit


seringkali di dalam hidup setiap orang akan merasai kejatuhan..

hati hancur ataupun dihina hinggakan suatu ketika..

kita akan merasa diri kita tidak berguna langsung..

tetapi walau apapun yang telah terjadi ataupun yang akan terjadi..

kita tidak akan hilang harga diri..

bersih atau kotor..

renyuk atau licin..

kita tetap berharga pada mereka yang menyayangi..

harga diri kita bukan datang daripada..

apa yang kita lakukan atau siapa yang kita kenal..

tapi siapa sebenarnya kita di sisi yang Maha Esa..

talk


the reason

why I don't talk to you anymore

is because

I keep telling myself that

If you wanted to speak to me

you would

Monday, May 9, 2016

strange ..(i)



not friends..

not enemies..

just some strangers..

with some memories..

adik beradik

mungkin ada perangai abang kita yang kita benci..

mungkin ada cara akak yang kita meluat..

mungkin ada sikap adik yang kita tak suka..

tapi mereka darah daging kita..

kita bersatu dalam darah, daging dan urat..

mak dan abah tak pernah didik

agar kita bergaduh adik beradik..

mak dan abah tak pernah suruh

kita adik beradik sampai bermusuh..

sampai kiamat ikatan itu

tak boleh ditebus..

air dicincang tidak akan putus..

nanti Allah akan tanya kita..

apakah tanggungjawab kita

dengan kerabat saudara..

busuk atau buruk sekalipun dia..

tetap dia adik beradik kita..

bersihkanlah hati kita itu..

doakan mereka berubah laku..

jangan dibenci jangan dibuang..

hanya kerana hati tak sayang..

Friday, May 6, 2016

salam jumaat

buat semua..

yang pernah rapat kini renggang..

yang pernah baik kini kurang..

yang pernah dekat kini jauh..

yang pernah ada kini hilang..

salam jumaat semua..

masa

ada masa aku serius..

ada masa aku melawak..

ada masa aku pendiam..

ada masa aku periang..

ada masa aku berduka..

ada masa aku takda masa..

Thursday, May 5, 2016

choices

video
when faced with two choices..

simply toss a coin..

it works not because it settle..

the questions for you..

but because in that brief moment..

when the coin is in the air..

you suddenly know..

what you are hoping for..

Wednesday, May 4, 2016

how life works


on this road called life..

you have to take the good with the bad..

smile with the sad..

love what you got..

and remember what you had..

always forgive.. but never forget..

learn from your mistakes.. but never forget..

people change..

things go wrong..

but just remember..

the ride goes on..

ikhlas itu indah



doa daripada orang lain

atas kebajikan dan kebaikan

yang kita lakukan ke atasnya

jauh lebih baik

kerana

doanya itu ada keikhlasan

daripada kita mendoakan sesuatu

untuk diri kita sendiri

kerana mungkin

doa kita itu

ada sifat ketamakan..

teruskan melakukan kebaikan

dan kebajikan..

Monday, May 2, 2016

JDT 3 - 1 Kedah

Andai bilangan semua penonton di stadium bola Johor DT vs Kedah FA itu bilangan yang pergi sembahyang subuh di masjid..

Islam akan tertegak dan menang di dunia..

Apabila hati masih lagi keduniaan di akhir zaman.. Sayangnya..

Sebab itu saiz syurga itu sangat luas sebab tak ramai yang dapat masuk.. Sedangkan neraka yang luas akan menjadi sangat padat disebabkan terlalu ramai yang menghuninya..