Wednesday, March 25, 2009

Memilih Pasangan Soleh


- Ustadz Md. Bin Md. Ishak
Masjid Alkaff Kampung Melayu,
22 Rejab 1420H, 1 November 1999

Dalam memilih ataupun mencari pasangan yang soleh, kita harus menimbangkan beberapa aspek-aspek dalam diri kita. Terutamanya daya dan cara pemikiran, peraturan hidup dan matlamat yang jelas kerana dengan menimbangkan perkara-perkara sebegini ia akan dapat meringankan dan menjadikan komunikasi diantaranya bersependapat dan sesuai.

Terlebih dahulu, kita seharusnya juga bermuhasabah diri. Iaitu melihat dahulu kebolehan amalan dan pemikiran kita sendiri. Allah (swt) telah berfirman didalam Al-Quran yang bermaksud “Sesungguhnya lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik, dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik”. Disini Allah (swt) telah menjanjikan kita kebaikan dan kebahagiaan untuk sesama sendiri.

Ada diantara soalan yang diajukan seperti, yang mana satukah harus diutamakan diantara kelahiran cinta ataupun memandangkan ciri-ciri solehnya? Jika mengikut hati manusia, apabila jatuh cinta semuanya indah belaka… dikatakan “love is blind”… namun yang harus dipertimbangkan adalah sifat-sifat ciri kewanitaan… iaitu ciri-ciri wanita solehah.

Antara dasar-dasar/ciri-ciri wanita solehah ialah:

Ø Dari keturunan yang baik

dari penyelidikan sains, wanita yang dari keturunan yang baik dapat melahiran zuriat yang baik-baik belaka

dari keturunan yang baik, wanita itu akan berpesonaliti dan berkelakuan yang baik-baik

dari pandangan umum, keluarga yang baik bergaul dengan orang-orang yang baik

kawasan yang baik juga memainkan peranan kepada wanita itu, kerana ia membentuk cara pemikiran dan cara kehidupan wanita itu

Ø Cinta kepada agama

mempunyai sifat taqwa

mempunyai sifat sayangkan agama

sifat tidak kuat berbelanja, wanita yang tidak kuat belanja sayang kepada agamanya. Wanita yang sifat kuat berbelanja hanya sayang kepada dunia dan tidak pada akhirat

Ø Sayang kepada anak kecil

perasaan sayang kepada anak kecil memaparkan sifat jiwa yang lemah lembut

memaparkan kelembutan dan keprihatinan mendidik dan membesarkan anak dengan sempurna

dengan kelembutan wanita itu ia dapat menjaga dengan baik benih yang tertanam didalam dirinya

Ø Pandai menjaga amanah/maruah suami

wanita yang amanah boleh menjaga hak harta suaminya. Dari segi harta kekayaan mahupun diri sendiri ketika ketiadaan suaminya itu

memaparkan isteri yang taat kepada suami dan perintah agama

Ø Wajah yang tenteram

wajah yang menyejukkan hati seorang suami

perasaan sayang dan kasih diseri mukanya

Ø Wanita yang sihat fizikal

wanita itu dapat memberikan zuriat yang banyak, hadith yang bermaksud “kahwinilah wanita wanita yang boleh melahirkan anak ramai dan yang bersifat manja dan yang sering berusaha untuk mencari kasih sayang suaminya”

ada hadith yang menyatakan “…sesungguhnya Allah (swt) menjadikan sesuatu yang cantik maka pilihlah untukmu yang cantik dari pandangan matamu sendiri…”

Ø Digalakkan menikahi anak dara

nabi menggalakkan bernikah dengan anak dara melainkan ada sebab-sebab yang tertentu seperti menikahi seorang janda kerana hendak membantunya dan sebagainya


Dasar ataupun ciri lelaki soleh:

Ø Bersifat taqwa

Ø Berpegang kuat dan cinta kepada agama

hormat kepada agama dan hindari larangannya

Ø Punyai akhlak yang baik

akhlak yang baik menunjukkan dia datang dari keluarga dan pergaulan yang baik

Sebaik-baiknya, carilah pasangan yang khufuk (setaraf) denganmu mahupun dari segi akal fikiran, fizikal, kebiasaan, keluarga, minat dan keturunan kerana itulah yang digalakkan dalam Islam.

[Petikan hadith-hadith dari Al-Bukhari dan Muslim dan Siti Aisya (ra)]

1. “Diantara wanita cantik dan wanita tidak cantik tapi beragama kuat… pilihlah yang beragama kuat kerana ia amatlah penting bagi kamu berdua…”

2. “Wanita yang mengembirakan, taat, berbuat baik dan bila ditinggalkan suami akan menjaga hak suami dan bersikap amanah adalah wanita solehah…”

3. “Wanita yang lembut hati dan jiwanya dan cinta kepada anak kecil dan agama akan memelihara dan melakukan perintah suaminya dengan kelembutan…”

4. “Wanita yang manja dan yang ramai beranak pinak dicintai oleh Allah (swt), kerana ia adalah satu kelakuan jihad (melahirkan anak) baginya…”

5. “Amat penting bagi ibu/bapa memilih untuk anaknya pasangan yang baik”

6. “Kahwinkanlah anakmu dengan lelaki yang cinta dan taat kepada agama Allah (swt) kerana sekiranya dia tidak menyintai anakmu dia tidak akan berani menganiaya anakmu oleh kerana kewajipan dan ketaatannya kepada agama…”

« Fakta yang diketengahkan berasas dari rujukan buku Fiqhul Sunnah.

Ceramah “Memilih Pasangan Soleh”
Oleh Ust Md bin Md Ishak
Masjid Alkaff Kampung Melayu
22 Rejab 1420H, 1 November 1999.

Nota: Hadith-hadith yang dipetik bukanlah dari kata dasarnya, hanya dari pemahaman makna hadithnya.

Allahu'alam.